12 komedier bearbejdet af Niels Vandrefalk

’Den Stundesløse’ 2009

’Mascaraden’ 2010

’Erasmus Montanus’ 2011

’Den politiske Kandestøber’ 2012

’Den Vægelsindede’ 2013

’Jeppe på Karneval’ 2014, teatrets 10-års jubilæumsforestilling

’Den pantsatte Bonde-Dreng’ 2015

’Barselsstuen’ 2016

’Hexerie eller Blind Allarm’ 2017

’Kilde-Reysen’ 2018

’Ulysses2019’ 2019

’Jean de France’ 2021

 

Holberg Teatret blev i 2004 grundlagt i Kalundborg. Med statuen af Holberg som betragter på afstand oplevede publikum komedierne i Sorøs smukke Akademihave. I pagt med naturen og med respekt for hans tidsånd blev de bearbejdet til NU-tiden. Ved fra starten at intensivere den dramatiske udvikling frem mod pausen og derfra accelerere  mod et crescendo. Karaktererne blev skærpet for at rumme nutidens krav til tempo og oplevelse. Især lagde vi vægt på sproget. Med respekt for Holbergs kontante humor, afvekslende med alvor og humor, grovkomik og syrlig ironi.

Holberg var veltalende og trækker ofte slutningerne i langdrag. Hans eneste Kirsten Giftekniv-figur finder vi i kvindekomedien ’Den forvandlede brudgom’, én af de sidste seks komedier han skrev. I ’Jean de France’ blev hun brugt som bærende figur i ’maskinen’ – Holbergs betegnelse for intrigen – som en knivskarp modsætning til den originale intriges ’maskinist’, den Pernille-lignende figur, Marthe. Det greb gjorde, at teatrets sidste forestilling i Akademihaven blev en bragende succes på ryggen af Covid 19.

 

 

Vandrefalken, en sjælden fugl

Holberg Teatrets leder, Niels Vandrefalk, har siden sin uddannelse som skuespiller på Det Kongelige Teater 1965-68 taget Holbergs komedier på sig. Af legenderne Poul Reumert og John Price fik han teatrets berømte Holberg-tradition ind i krop og sjæl. Som nyuddannet tog han i sommeren 1969 initiativ til den første professionelle turné til Grønland med ’De Usynlige’. Hvor Grønlænderne i høj grad tog forestillingen til sig i kraft af de løsslupne løjer.

Rollen som forfatter har han også taget på sig. I 2009 udgav han som 67-årig romanen ’Teatergal – en forestilling om teatrets magi’ og i 2016 ’Bajads i ilden – kærlighedsrus på vingesus’. Her udfolder han teatrets historie fra urfolkenes shamaner til ’oprøreren’ fra Det kgl. Teater i 1968, da han udfordrede de gængse mønstre og satte sig spidsen for en epoke med gruppe-, børne- og opsøgende teater. Hvorefter han genoplivede de Holbergske klassikere med sit ensemble i Sorø. I forbindelse med  premieren på ’De Usynlige’ på Tersløsegaard lørdag d. 18. juni 2022 afsluttes forfatterskabet med udgivelsen af det sidste bind i trilogien med titlen ’Holbergs yngel’.